פרק מיוחד על מוסד חכמי לב, על העומד בראשו ועל התומכים בו

סערת מוסד חכמי לב בראשות המשכיל הנוראי בצלאל כהן שר"י. פרק מיוחד. כל מה שלא ידעתם על אותו משכיל על מטרותיו ותכוניותיו ועל קשריו עם בכירי הצמרת של דגל התורה, על העזרה של העסקנים שהם מושיטים לו, על הוויכוח המדומה בין אותו משכיל לראש ישיבה שהתבזה להתפלמס עמו, ועם מי אותו ראש ישיבה לא מוכן להתווכח, על הטעות של קו במערכה לפני מספר ימים, על הבמה הרחבה שהוא קיבל לפתע, ועל המשך הצביעות של אנשי דגל התורה.

נפתח את הנושא במודעה רבה לאורייתא. קו במערכה שגה מאוד כאשר הביא את שאלתו ואת המכתב של אותו המשכיל בצלאל כהן שר"י, ששלח לראש הישיבה מ'אור ישראל' בפתח תקוה. מלבד עצם נתינת במה לאדם כזה – למרות שלא זו הייתה כוונתנו אלא להוכיח שהתנהלות של דגל התורה ועוד רבנים של דגל, הנוהגים היום לקרב את כל החרדשי"ם בחיבה יתרה, מביאה לשאלות קשות שצריכים חילוקים דקים לחלק ולא כולם מבינים את אותם חילוקים וממילא לא פלא שהפרצות שמתגברות, מ"מ נתינת במה לדבריו היא בעייתית מאין כמוה. בנוסף לזאת, אין כמעט ספק לאיש שפרסום הדברים כאן בקו, זה מה שהביא את אותו ראש ישיבה להגיב לדברי אותו משכיל.

הדברים היו מוכחים מתוך דבריו של אותו ראש ישיבה ואף נטענו כך במקומות אחרים. דבריו של אותו משכיל, פורסמו אצלו בתבנית די פרטית, אלא שלאחר מכן הם פורסמו באיזה אתר בפתח תקוה ומשם מאן דהוא שלחם לבמערכה. למרות הרווח שכן יצא מזה בדבריו של הרב רוזן שכתב באותו מכתב "ובעקיפין אתה גורם שמכאן ולהבא אחשוב שבעה פעמים לפני שאשתתף באירועים מעין אלו", והיה זה שכרנו, מ"מ הנזק של הלגיטימציה הוא ענק ורב על התועלת.

אין ספק שאותו משכיל בצלאל כהן מסכם השבוע, שבוע מצויין שלא זכור לו מעולם. הוא קיבל במה ולגיטימציה ופרסום באופן גורף ומלא כפי שלא היה מעולם.

ראש ישיבה של ישיבה חשובה מתחיל להתפלמס עמו. לא יאומן. מי פלל ומי מלל. אותו ראש ישיבה, שכרב בישראל הרב ר' חיים רוטר נשא ונתן עמו במכתבים בעומקה של הלכה והשקפה בעניין ההתייצבות בלשכת הגיוס, נושא שהוא עצמו לפני שלוש שנים כתב מאמר שלם ביתד שיש צדדים חזקים וחמורים שֶאומָרים לא להתייצב כי זה תחילת סכנה וזה מטרת המדינה להרדימנו ועוד סיבות חזקות ממש, כשכל מול זה הועלה צד עלוב ומוזר שזה כאילו מרי אזרחי במדינה הציונית, ועל נושא זה שהוא סוגיא חמורה גם לדבריו, נשא ונתן עמו הגאון ר' חיים רוטר כפי שהובא כאן בעבר בקו, ומה משיב לו על זה הרב יגאל רוזן? כך השיב לו הרב רוזן בזה הלשון: אף שאין דרכי לענות לאפיקורסים – הלא המה מבזי ת"ח, אך כדי שלא יאמרו מדשתקי ש"מ דניחא להו, מודיע אני כי מכתבך מלא שקרים פרי ההסתה פרועה של כת האפיקרוסים, שב"ה זכינו והוציאו עצמן מתוך קהלנו"

אז כך. עם תלמידי חכמים בנושאים חמורים, אסור להתכתב, אבל עם משכיל שגם הרב רוזן מודה שכל מטרתו לקלקל את הציבור החרדי ולהוציא אברכים מהסטנדר, אדם שהוא משכיל אמתי אמתי כפי שיורחב כאן מיד, מולו עומד הרב רוזן ומתווכח.

אך באמת הדבר חמור הרבה יותר מכך. גם אחרי שעלה הרב רוזן להתווכח עם אותו משכיל בצלאל כהן, וכביכול תוקף אותו בחריפות במכתבו, לא שכח לסיים ברעות ואחוה תוך איזכור מפורש לעיני כל ישראל על כך שבנו של בצלאל כהן לומד בישיבתו ישיבת אור ישראל.

"בתקווה ובתפילה שתשובו בתשובה שלימה לפני הקב"ה, ותאמצו את דרך האמת שבה צועד בנכם היקר מאיר נרו יאיר". – כך כותב הרב רוזן. ואיך התקבל בנו של כזה משכיל לישיבת אור ישראל? מיד בהמשך תשמעו.

אם חשבתם שהתואר משכיל שהוצמד לבצלאל כהן זה גוזמא או כדומה לזה, טעות גדולה בידכם. התואר משכיל זה אף קטן עליו מיהו אותו בצלאל כהן ומה תכוניותיו. לבמערכה הגיע עדות מאדם מודרני מאוד שבצלאל כהן ניסה לשכנעו לשלוח את בנו למוסד חכמי לב. אותו אדם חזר מזועזע לגמרי. בצלאל כהן הרצה לפניו את משנתו. לא מדובר בעוד חרדי עייף שמתאווה לקצת או הרבה עולם הזה. ממש לא. מדובר באדם שאוחז מההשכלה שהייתה בעבר וטוען להצלחתה, לדבריו כל הצלחת ההשכלה הייתה בגלל שהיא התחילה מתוך וולזין, ושאיפתו להמשיך את ההשכלה גם היום. יש לו אנרגיות מטורפות לשנות את הציבור החרדי שלדעתו הוא מידי פאנטי ולפותחו לעולם החילוני.

כדי להבין את הרקע של אותו משכיל. קצת פרופיל לדמותו. הדברים נכתבים על פי אדם שערך תחקיר מקיף במשך חודשים רבים על אופיו ופועליו של בצלאל כהן, אך כמו בכל דבר יתכנו אי אלו טעיות למרות שעל פניו הכל בדוק ומדוייק. בצלאל כהן נולד לפני קצת יותר מארבעים שנה להוריו ממוצא יקי בשיכון חב"ד בירושלים, למד בישיבת קול תורה הקטנה ולאחר מכן בישיבת פונביז' הגדולה, כשרבני הישיבה בטוחים שהוא יהיה מגדולי הדור הבאים. עם זאת כל מכריו מציינים את אופיו היקי של בצלאל כהן שמן הסתם הביא אותו גם להיכן שהבי אותו. בהגיעו לגיל לנישואין נישא עם בת למשפחה מצויינת משפחת דרקסלר, ולמד בכולל ישיבת מיר ולאחר מכן אצל ר' יצחק סאלוייציק. לפני 15 שנה עת החלו גזירות הכלכליות נתניהו עם לפיד האב על הציבור החרדי, בביטול תקציבים, עזב את הכולל של ר' יצחק סאלוויציק, והחל להתכתב באתר אינטרנט בפורום 'עצור כאן חושבים' של קהילת הנַדֶלֶסיטים ועוד כל מיני אנשים עם דעות כוזבות. כמה חודשים הביע שם את דעתו על חובת היציאה לעבודה, שחס וחלילה מה יקרה אם לא יהיה הרבה כסף לאברכים. מזה הוא החל להידרדר מטה מטה. שנתיים לאחר מכן הוא פגש את עמירם גונן שהינו חוקר חרדי מפורסם, כשגונן דוחף אותו לכתוב על חובת התעסוקה והמצוקה שיש בה בציבור החרדי. כהן הוציא מחקר שנקרא 'מצוקה ותעסוקה בעולם החרדי – מבט מבפנים'. בעקבות פרסום הדברים פנו אליו מהגו'ינט ועל ידו התחיל הקמת הגו'ינט בציבור החרדי ויוזמותיו ההרסניות לריקון הבריכה.

בשנת 2006 הקים בצלאל כהן יחד עם יחזקאל רוזנבלום מי שהיה מס' 2 בתנועת טוב בירושלים את קרן קמח לקידום חרדים ללימודי אקדמיה.

בשנת 2007 סייע לפתוח את ידידות טורנטו שמקדם לימודי אקדמיה לחרדים בצורה מעורבת מתוך צורת השתלבות בחיי החילוניות.

בשלב זה הוא פנה לדב פרידברג שהיה גביר עצום שהחזיק תורה בכמות אדירה, ובלשונו המשתלחת העולם הורה שיכנע בצלאל כהן את דב פרידברג להפסיק לתמוך בעולם התורה ותחת זאת להקים מרכזי תעסוקה לחרדים.

אפשר לומר שמפעל האקדמיה הפורח לדאבון לב בציבור החרדי כשהיום קיימים כעשרים מכללות הפונות לציבור החרדי עם עליה חדה במספר הסטודנטים החרדים – כ10000 במספר וירידה חדה ממילא במספר האברכים כפי שפורסם לא מכבר, כל זה נזקף לחובתו לש בצלאל כהן שר"י.

ב2010 פנה בצלאל כהן ללמוד במכון מנדל ושם החל לגבש את תוכניתו להקמת 'ישיבות' תיכוניות. שם הכיר את ידידו מנחם בומבך מי שמפעיל היום ישיבה תיכונית בביתר, ומשם יצא ההחלטה להקים את המוסד המתקרא 'ישיבת' חכמי לב. בשנת 2014 החליט להקים את המוסד, כשלמן אתו רגע מתחילים בעי' ירושלים לעזור לו במשנה מרץ למצוא מקום לאותו מוסד.

אותו מוסד מיועד לגילאי ישיבה קטנה, כשחלום חייו שכל ילד בחיידר ידע שלפניו שני דרכים. ישיבה תיכונית או ישיבה חרדית. כשלדעתו רצוי שהציבור החרדי יבחר בישיבה התיכונית.

בניגוד לדבריו של כהן בימים האחרונים בתוככי הציבור החרדי ובתגובתו לרב רוזן שהוא לא פונה לציבור החרדי ולא מנסה לתפוס אותו, הרי שלאורך כל השנים האחרונות ובראיונות רבים, חזר על משנתו כל העת, כשהדגיש שהוא בשונה מאחרים, מתכוון לשנות את הציבור החרדי מבתוכו, ולכן גם במוסד שלו היו מקפידים בתחילה על לבוש חרדי של שחור ולבן. היום זה קצת נפתח יותר.

אגב חשוב להבין את גודל הדרדור של אותו מוסד ומטרתו, כשהמוסד ישיבת חכמי לב ממקומות בבנין משותף עם פנימיית בנות, המתקרא 'תיכון בויאר', ובהפסקות הבנות של התיכון והבנים של ישיבת חכמי לב, חולקים חצר משותפת.

אין לנו כעת את הזמן להרחיב על השקפת עולמם של הבחורים בישיבה, מה שאיפתם ומה סגנון חייהם, אך זה רחוק רחוק מצורת חרדי.

והאם באמת אתם חושבים שאותו משכיל שפתח בדרך חדשה ומטרה של הוצאת הציבור החרדי מהיכלי הישיבות והכוללים ושילובם בחברה החרדית, מנודה ומוקצה בציבור החרדי ואצל רבניה? תמשיכו לחשוב

במערכה מציג את כל מה שלא ידעתם על בצלאל כהן. בניו לומדים בישיבות טובות ומציונות. בנו האחד בישיבה קטנה תורת רפאל, ובנו האחר בישיבה גדולה אור ישראל כאמור לעיל. בן נוסף לומד בישיבה תיכונית. לפי מקורות יודעי דבר, כל זאת אחרי התערבות העסקנים בבית חזון איש 5 שהכריחו את ראשי הישיבה דשם לקבלם, וכפי שכל אחד מבין אין ראש ישיבה שהיה מקבל ממשפחה זאת מכל הסיבות שבעולם לולא התערבות של אנשים מגבוה.

איננו יודעים בדיוק מאיפה נולדה הדאגה והאחווה בקרב עסקני חזון איש 5 לבצלאל כהן, כנראה שההשקפה די דומה, אך בכל זאת אנו לא רחוקים מלהפנות אצבע כלפי אחד מבכירי הבית בחזון איש 5 ששמו שוקי מישקובסקי.

אשתו של אותו משכיל עצום, היא מפקחת ראשית במחוז החרדי על מחוז ירושלים, ועושה צרות צרורות כמובן למוסדות החרדיים. לפי מקורות שמסרו לבמערכה, אותו מפקחת פייגי כהן, סידרה זה מכבר עבודה במחוז החרדי לאשתו של שוקי מישקובסקי שהיה גם שכנו וחבר של בצלאל כהן עת התגורר לפני מספר שנים בשכונת רוממה בירשולים. אין כאן שאלה אם קשרי החברות וסידור העבודה לא הביאו לחיבוק של ממש בקרב עסקני הבית בחזון איש 5 לדאוג בכל כוחם לאותו משכיל.

ועוד יספרו לכם שנלחמים בו. הלא כולם יודעים היום שדגל התורה, פעלו אך ורק מתוך הצגה ומחוייבות להגאון ר' דוד כהן. הלא הדברים ברורים לכל שדגל לא התנגדה בישיבת ועדת הכספים לפני שבועיים. ולכולם ברור שזה לא בכדי. הם היו בישיבה ונעלמו רגע לפני ההצבעה. זה אומר שנרקם כאן דיל מסויים בין כהן לדגל התורה. אולי זה בגלל שעוזרו והאי החזק של ישראל קלרמן- יעבץ, הוא בן דודו הראשון של בצלאל כהן, למרות שיש טוענים שאפילו משפחת יעב"ץ הבינה שבצלאל כהן הגזים והורידה בקשר עמו. אולי זה בגלל דברים אחרים, אך ברור לכל, דגל קיימה הצגה יפה, שלוותה במאמר ביתד, אבל בפועל הם עשו דיל עם הישיבה התיכונית חכמי לב.

לא צריך להרחיב על כך שמשפחות שלמות ומאות בני תורה מסולאים מוחרמים, אסור לקבל אותם ואסור בכלל לדבר אתם וכו' וכו'. לא שזה מפריע למישהו, זה רק מוכיח עוד קצת על האמת ונותן עוד ברור בתוך ברור.

אבל אדם שמצד אחד עומדים וצועקים עליו אנשי דגל התורה שהוא כמו רפורמי, שהוא חורבן הדור, ועוד שאר משפטים ונאומים חוצבי להבות אש, אך מצד שני, העסקנים בחזון איש 5 בבני ברק דואגים לו בכל הכח, בניו מתקבלים לישיבות טובות, ואפילו דגל בסוף סוגרים איתו דיל. אז למישהו יש ספק שהכל כאן צביעות אחת גדולה?

ובכלל, אין לנו כמעט ספק שמישהו כאן רצה וחפץ שהנושא יעלה על סדר היום הציבורי. במה כזו מטורפת לאדם מטורף. שעות על גבי שעות הוא קיבל בכלי התקשרות שנקראים חרדיים. דבר שנתן לו פרסום רב ובדלת האחורית נתנה לו הכשר.

האם בשביל זה נועד כל המכתב והוויכוח עמו? האם בשביל זה נפתחה כל ההצגה של דגל? לדעתנו בהחלט יתכן.

ודאי שאי אפשר לצפות מאותם שמפקירים כל חלקה טובה יום אחרי יום שיעשו מלחמה על משהו למען הציבור החרדי.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s