משבר יונילוור, סכנה על המדפים והמתיחות מול בד"ץ העדה החרדית


חמירא סכנתא מאיסורא.

משבר יונילוור וסערת הקורנפלקס תלמה מחריף. הודעת חירום יצאה הערב לציבור הרחב על מוצרים מסוכנים עם חיידקים שכן נמצאים על המדפים ומסוכנים לאכילה, ובנוסף מתברר היום שהמשבר התרחש גם מול גוף הכשרות הגדול והמקובל בעולם – בד"ץ העדה החרדית.

הערב הודיעה חברת יונילוור כי בניגוד לכל הטיוח והשקר שהיא התעקשה עליו בשבועות האחרונים שאין שום בעיה והכל בסדר, ורק במוצרים שלא יצאו לציבור נתגלו חיידקים, מתחילה הערב החברה לחזור בה והיא שולחת הודעת חירום על סכנה במוצרי הקורנפלקס. לפי ההודעה שפרסמה החברה נאמר בה כך:

חברת יוניליוור מבקשת ליידע את קהל צרכניה כי בהמשך לפרסום בדבר סדרות מוצרי דגני בוקר בהם נמצא זיהום בסלמונלה, ובעקבות פנייה צרכנית, מצאנו כי כמות של 240 יחידות של קורנפלקס בד"ץ 750 גרם מיום ייצור 27.06.16 , יצאו אל השוק.

כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות המופיעות מטה.

להלן פירוט המוצרים:
תאריך ייצור 26.06.16 עד 27.06.16, סימון מכונה B, קורנפלקס של אלופים, 750 גרם.
תאריך ייצור 23.06.16 וגם 27.06.16 עד 29.06.16, סימון מכונה B, קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם.
תאריך ייצור 29.06.16 עד 30.06.16, סימון מכונה B , קוקומן צדפים, 750 גרם.

יוניליוור דיווחה מיידית למשרד הבריאות על האירוע ונסיבותיו נבדקות ע"י החברה. הנהלת יוניליוור פועלת ועושה כל שנדרש להבטחת איכות ובטיחות מוצריה.

חיידקי סלמנולה הם חיידקים שעלולים חלילה וחס ליצור בעיות קשות במעיים ומחלות בקיבה.

הודעת החירום שמגיעה הערב צפויה להחריף את חוסר האמון בחברת יונילוור הגדולה, ולעלות בצורה דרסטית את הירידה החדה במכירות של החברה.

כפי הידוע לכל, בשבוע וחצי האחרונים לפני ההודעה היום, הייתה ירידה ניכרת של למעלה משלושים אחוז בצריכה של מוצרי קורנלפקס תלמה, ואובדן אמון מוחלט בחברת הענק 'יונילוור' המייצרת ומשווקת גם את מוצרי 'בייגל בייגל', מיונז תלמה, המרגרינות השונים, אבקות מרק קנור, מוצרי דורדורנט רקסונה ומרכך כביסה בדין, ועוד, וזאת לאחר שהתגלו לפני חמשה שבועות חיידקים מסוכנים של 'סלמנולה' בכמה פסי יצור של סוגי קורנפלקס.

המשבר הציבורי החריף נוצר, לאחר שהחברה בחרה להתעלם מהסכנה ולא פירסמה זאת לציבור. יתרה מכך כשהסיפור החל להיוודע לעיתונאים בעקבות מחסור על המדפים ואי סיפוק לקמעונאים, הכחישו החברה מכל וכל. רק לאחר שהדבר התפרסם החברה החלה להודות במקצת, ובסופו של דבר נאצלה להודות שנמצאו במפעל חיידקי 'סלמנולה'.

אלא שגם אחרי כל זה המשיכה החברה לתעתע בציבור ולא פרסמה דברים ונתונים מדוייקים, ולמרות בקשת כולם היא לא הסכימה לפרסם את תאריכי היצור של הדגנים בהם נצמאה הבעיה והחיידקים. רק יומיים אחרי הפרשה נודע בכלל שלא רק בדגני בוקר מסוג דליפקאן וקורנפלקס כפי שכולם סברו מתחילה, אלא במוצרי קוקומן שם נצמאו חיידקים.

החברה המשיכה לטעון כי לא היה עליה לדווח על זאת לציבור כי כל מה שעל המדפים זה תקני וראוי, אלא שאתמול התפרסם אחרת.

איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל פירסם אתמול מכתב עמדה בהמשך לפרשיית הסלמונלה בדגני הבוקר, שבו נטען כי ישנה אפשרות שיצאו מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה טרם זיהוי החיידק המזהם על ידי החברה.

בהודעה של האיגוד נכתב כי "מומחי האיגוד מבקשים עוד להתריע כי לעיתים כן ישנה אפשרות ליציאת מוצרים מפס הייצור המזוהם החוצה מהמפעל עוד טרם זיהוי החיידק המזהם את הפס במעבדה.

"האיגוד קורא בזאת ליצרני המזון לגלות שקיפות מלאה לציבור בנוגע לאיכות מוצרי המזון בכל זמן, ובוודאי בעת קרות אירועים חריגים. יש לזכור כי חיידק הסלמונלה הוא גורם שכיח להתפרצויות תחלואת מעיים וגורם במקרים נדירים לסיבוכים ואף לתמותה.

"האירוע ממחיש עוד את הצורך בהשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור". באיגוד הסבירו עוד כי הימצאות חיידק סלמונלה בפס ייצור מזון יבש אינו ממצא שכיח או שגרתי, אלא מהווה זיהום חריג בפסי ייצור במפעלי מזון: "ממצא שכזה מחייב כל מפעל הכפוף לייצור מזון תחת תנאי ייצור נאותים (GMP) בשגרה להודיע לרגולטור על גילוי זיהום בפס ייצור מזון ועל הצעדים המתבצעים להחזרת המצב לקדמותו", נמסר.

בעקבות אותה פרשיה הוגשה אף תביעה ייצוגית ראשונה בפרשת הקורנפלקס, בה דורשים צרכנים דורשים 1.2 מיליון שקל מחברת הענק – מיונילוור ישראל

לפי התביעה, יוניליוור הטעתה את ציבור הצרכנים בכך ששיווקה את המוצר ולא פרסמה שהם חשופים למוצר שקיים לגביו חשש לחיידקים. הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה ביום שלישי בבוקר נגד יוניליוור לבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד. בתביעה המוערכת בכ-1.2 מיליון שקל טוענים צרכנים כי החברה הסתירה מהציבור הימצאות חיידקי סלמונלה בפס היצור, פעלה ביודעין לשיווק מוצר פגום ו"העדיפה את ההסתרה על פגיעה בהכנסותיה".

בבקשה שהוגשה על ידי מספר צרכנים, המיוצגים על ידי עוה"ד דוד אור חן ואסף נוי, נטען כי יש להורות על יוניליוור לפצות את קהל לקוחותיה "שחש חרדה לבריאות ילדיו ועצמו, כעס, חוסר וודאות, וגועל על שאכל ממוצרי החברה לגביהם קיים חשש כי היו נגעים בחיידק הסלמונלה".

לפי התובעים, הודעת מנכ"לית החברה, לפיה הבעיה טופלה בתוך המפעל, "יוצרת תחושה קשה של הסתרה מכוונת ויש בתחושת הצרכנים כי אי הגילוי מהווה פגיעה באוטונומיה של גופם".

לשיטת התביעה, גם אם קהל הלקוחות לא סבל מתופעות לוואי או הכנסת מוצר מזוהם, הרי שמדובר בפגיעה קשה באוטונומיה, וזאת משום שהלקוח רשאי להכניס לגופו רק מה שהוא בוחר – במקרה זה לא הונח בפניו המידע הרלוונטי. "כך או כך", נכתב, "קהל הלקוחות הגדול של החברה שעשה שימוש במוצרים האמורים חשו חרדה, חוסר ודאות, כעס וגועל של ממש".

עוד מצוין, כי יוניליוור היא המופקדת על פיקוח המוצר והייתה מודעת לכך שמוצרי הקורנפלקס נצרכים על ידי ילדים, חלקם מגיל שנתיים ומעלה, וכי עשוי להיגרם נזק רב אם החיידק יימצא באותם מוצרים. למרות זאת נטען כי החברה חרגה מביצוע נהלים, לא עמדה בהתחייבויותיה, לא ייחסה את החשיבות הראויה לעמידה בהתחייבות ולא דיווחה על המפגע התברואתי לצרכני המוצרים ולמשרד הבריאות.

"אלמלא מעשיה ומחדליה של החברה שהינן בגדר תרמית", כך נכתב לבית המשפט, "הרי שהתובעים וקבוצת הרוכשים לא היו רוכשים את המוצר האמור ובוודאי לא היו אוכלים אותו לאחר רכישתו".

לפי התביעה, יוניליוור הטעתה את ציבור הצרכנים בכך ששיווקה את המוצר ולא פרסמה בפני הרוכשים כי הם חשופים למוצר שקיים לגביו חשש לחיידקים, לא הזהירה את הרוכשים כי הם חשופים לסיכון מוגבר בתופעות לווי בלתי ידועות, הסתירו או טשטשו את הידיעה או החשש כי הרוכשים חשופים לחיידקים.

"החברה פעלה ביודעין לשיווק מוצר פגום, פעלה ברשלנות ובחוסר זהירות ועשתה עושר ולא במשפט כאשר ידעה כי אם יודיעו ללקוחות על המחדל תיפגע הכנסתם. החברה העדיפה את ההסתרה על פגיעה בהכנסותיה", נכתב בבקשה.

גובה התביעה מוערך כעת בכ-1.2 מיליון שקל, אף שלדברי התובעים קשה לאמוד את הנזק הכולל שנגרם לקבוצה הייצוגית. "לאור העובדה שמדובר במספר רב של תובעים ולאור סכומי הכסף הרלוונטיים, הדעת נותנת כי מדובר ביותר ממיליארד שקלים".

בנוסף ח"כ איציק שמולי יו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, הודיע כי יגיש הצעת חוק שתחייב יצרני מזון לדווח על תקלה בייצור שעלולה להשפיע על בריאות הצרכנים – גם אם המוצר טרם הגיע למדף.

בהתייחס לפרשת יוניליוור אמר שמולי כי "לפני כשנה התרעתי שוב ושוב בדיוני רפורמת הקורנפלקס שמשבר כזה עלול לקרות, אך לא חשבנו שהוא יגיע כל כך מהר. זו פשוט טיפשות מהמדרגה הראשונה לחשוב שבמקרה של תקלה בסדר גודל כזה – חברות המזון ירוצו לדווח לנו, ובמו ידן יחסלו את המוניטין שלהן. אין גם שום ערובה לכך שחברות אחרות ינהגו באופן שונה".

שמולי הוסיף כי "הפתרון הוא לחייב אותן באופן מוחלט בדיווח ציבורי במקרה של תקלה במוצרים, גם אם הסחורה עדיין לא עזבה את המפעל. אסור לחכות לאסון רמדיה 2. רגולציה עצמית היא דבר מבורך אבל במקרים של סכנה בסדר גודל כזה – אסור להמר על בריאות הציבור. בנוסף, אני דורש ממשרד הבריאות להטיל ענישה משמעותית על החברה שנהגה בדרך של הסתרה ושקר, וכפי שנהוג במדיניות של רגולציה עצמית בעולם – הפרת אמון גוררת סנקציה כבדה מאוד".

בראיון לרדיו קול ברמה אמר ח"כ שמולי כי יוניליוור עשתה הכל לשקר ולטשטש. אני לא מאמין לה לחברה. עוד הוסיף הח"כ: "ברמת המדיניות משרד הבריאות חייב להבין שרוגולציה עצמית נכשלה, והוא צריך לקחת יותר רגולציה ופחות להשאיר לדיווחים של החברה. אני לא חושב שיש פריוולגיה להמר על ציבור ולא צריך לחכות לאסון רמדיה 2 כדי שנבין".
לדברי מנכ"ל ארגון אמון הציבור, רונן רגב כביר, "משרד הבריאות חייב לקבוע חובה מפורשת להודיע לו על כל תקלת מזון משמעותית ולנהל אותה – הוא לא יכול להמשיך לעמוד מהצד כמשקיף".

כפי שצויין לעיל, הסערה הזאת הביאה לצניחה של כשלושים אחוז במכירות של קורנלפקס תלמה שזהו מוצר הדגל של חברת יונילוור

כזכור, כל אותה סערה שמדווחת כמעט מידי יום בכל כלי התקשרות החילוניים וגם באתרים וברדיו, דילגה על מקום אחד ויחיד. שם הקוראים מנוהלים על ידי אינטרסים של העורכים. העיתונים החרדיים – המודיע יתד והמבשר. לקוראים החרדים שניזונים בעיקר מהעיתונות, אסור לדעת שיש בעיה במוצרי תלמה. וכל זאת קצת כסף שהם מקבלים ממשרדי הפרסום. כפי שכבר הובא לפני מספר ימים הודו הפרסומאים כי זאת עקב מצוקה כלכלית קשה של העיתונות החרדית הכתובה.

אלא שהיום מתברר שהסערה והנפילה של קורנפלקס תלמה זה לא רק בנושאי בריאות אלא גם בנושאי כשרות. כפי שפורסם היום בכשרות בד"ץ העדה החרדית זעמו מאוד על תלמה בשל לוגו שאינו ראוי.

משבר האמון שבין הצרכנים לבין תלמה בעקבות אותו חיידק 'סלמונלה' שהתגלה בקרונפלקס, מסתבר שהוא אינו המשבר היחיד, וכפי שנחשף בימים האחרונים נאלצה חברת תלמה להתנצל בפני מערכת הכשרות של בד"צ העדה החרדית, זאת לאחר שעל אריזות דגני הבוקר הטביעה את הלוגו שאינו ראוי ללא אישור בד"צ העדה החרדית.

מסתבר כי בין החברה לבין מערכת הכשרות של העדה החרדית, ישנו הסכם ולפיו כל גרפיקה של אריזה של מוצר המקבל את אישור הבד"צ, יעבור להגהה ולאישור של מערכת הכשרות, ורק לאחר שקיבל את האישור, החברה תוכל להדפיס את האריזה ולשווק את המוצר עם אריזה זו.

בעדה החרדית הופתעו לקבל טלפונים רבים של אנשים יראי ה', שתמהו כיצד זה העדה החרדית מאפשרת לחברה שכזו להכניס סמלים על מוצרים שמקבלים את אישור הבד"צ, שעה שהמוצר עולה על שולחנם של יהודים חרדים, שאינם מעוניינים כי ילדיהם ומשפחתם ייחשפו לדברים מסוג זה שממש אינו ראוי.

בעדה החרדית נדהמו בעיקר לנוכח העובדה כי לטענתם הוברר לחברת תלמה שאין לה אישור להדפיס את הלוגו הזה, במקביל להופעת חותמת הכשרות של העדה החרדית על אותו מוצר. בכירים בעדה החרדית סיפרו לעסקנים חרדים, כי הם פנו לחברת תלמה ודרשו הבהרות ולטענתם, תחילה הם ענו כי קיבלו אישור, ולאחר מכן חזרו בהם וטענו כי מדובר בטעות.

אותו גורם בעדה החרדית סיפר, כי מערכת הכשרות לא עברה על כך לסדר היום ונזפה נזיפה חמורה בחברת תלמה, וזו מצידה הבטיחה כי לא יודפסו עוד, ולדברי אותם גורמים אכן במוצר נוסף שהדפסתו באה לאחר מקרה זה, הלוגו המדובר אינו מופיע.

כאן המקום לציין כי בעדה החרדית נותנים לעיתים אישור חריג במקרים מסוג זה, שבו הם לא מאפשרים להציב את לוגו מערכת הכשרות, אלא רק כיתוב שחומר הגלם בכשרות הבד"צ, ובכך לא נותנים כביכול הכשר גם לאריזת המוצר. מקרה דומה קורה במסטיקים שעליהם נותן הבד"צ את האישור, ומנגד לא מאפשר להטביע את לוגו מערכת הכשרות על אריזת המוצר.

מבד"צ העדה החרדית סירבו להגיב לכתבה. בחברת תלמה בחרו שלא להגיב לשאלות שהועברו אליהם כבר אתמול.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s