ההתפתחויות בנושא חילולי השבת ברכבת

ושוב מתעתעים הנציגים החרדים בציבור החרדי.

בניגוד לפרסומים אין שינוי בעבודות הרכבת השבת. אלא שהחרפה היא שגם לפי הפרסומים השקריים – חילולי השבת היו אמורים להמשיך השבת!! כל הפרטים.

ושוב מתעתעים הנציגים החרדים בציבור החרדי. הבטיחו לכם שיותר לא יהיו חילולי שבת? אז הבטיחו. אז נכון שהשבוע אחרי הסערה הגדולה לפי הפירסומים הלא נכונים צמצמו את העבודות, אבל עדיין יש עבודות.

יותר מכך – זה נדמה כאילו כל שבוע מקפיצים את המספרים של מספר האתרים שבהם יש עבודות כדי להציג לציבור את הצמצום כביכול כהישג.

בשבוע שעבר היה 16 מוקדים של עבודות כשמתוכם בוטלו רק ארבע, השבוע פתאום יש עשרים. ורק לנחש מה היה לפני חודש.

לפי הפרסומים הערב, שכככל הנראה אינם נכונים, השבוע שוב יחולל שבת בפהרסיא רח"ל בשלוש מוקדים בעבודות הרכבת, במקום כעשרים כמתוכנן מראש. וזה אחרי כל ההבטחות אחרי כל האיומים. וזה עוד השבוע כשהסערה והמשבר טרי. תארו לכן מה יהיה עוד חודש כשכולם ישכחו – לא עלינו.

אלא שבלשכת ראש הממשלה בכלל מכחישים את כל זה כאילו צומצמו העבודות בשבת.

אתמול במשרד ראש הממשלה התכנסה "ועדת השבת" לישיבתה הראשונה. בישיבה, בראשות יואב הורביץ, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, החלו לדון בדרכים למנוע חילולי שבת מיותרים בתחבורה.

בישיבה נכחו ראשי המפלגות הדתיות – יעקב ליצמן, נפתלי בנט, משה גפני ואריה דרעי – ואנשי מקצוע, בהם מנכ"ל רכבת ישראל.

בנט וליצמן אמרו כי אינם "קונים" את הטיעון כאילו מדובר בפיקוח נפש, וציינו כי רק אנשי הלכה יכולים לקבוע את ההגדרה לכך. הם דרשו הפסקה מוחלטת של העבודות ברכבת, כולל אלה המתוכננות לשבת הקרובה.

השר בנט אמר כי ועדת ההיתרים של משרד העבודה אינה יכולה לשמש "חותמת גומי" לכל עבודה שמוגשת לה, ועליה להפוך למקצועית כבעבר. הוא דרש שיתוף מהנדסים מומחים ובלתי תלויים ונציג של הרבנות הראשית לישראל שיציעו חלופות לעבודה בימות החול.

"אנחנו כאן כדי לדון כיצד העבודות בשבת לא יהיו בהפתעה, יתואמו יתבררו וייבדקו מראש", אמר הורביץ. השר ליצמן לא הסכים לניסוח, ואמר: לא הקמנו את הוועדה כדי להכשיר חילולי שבת, אלא כדי למנוע אותם. אתם לא מפסיקים עם הבלוף הזה?".

הנציגים החרדיים הבהירו בישיבה כי אין בכוונתם לפתוח את כל הקלפים מחדש, אלא לתקן רק את שנפרץ לאחרונה.

יו"ר הישיבה ניסה להקטין ציפיות: "אנחנו צריכים להתחשב בציבור הכללי". ליצמן לא נשאר חייב:

איך לדאוג לציבור הכללי, אותי אתה מלמד? העם רוצה יום מנוחה כללי. רוב העם מסורתי דתי וחרדי שרוצה יום מנוחה ורוצה שיכבדו את השבת".

חברי הכנסת מחו על כך שמהפגישה עמם נעדר מפכ"ל המשטרה.

משתתפים בוועדה דרשו שקיפות לגבי כל עבודה שיש כוונה לבצעה בשבת. הוועדה תמשיך את דיוניה בקרוב.

הערב פרסם דה מרקר הכתב אבי בר-אילי: נתניהו נכנע לחרדים: יבטל נסיעות רכבת בסופי שבוע

לשכת רה"מ הסכימה לבטל 17 פרויקטים שהיו מתוכננים לסופ"ש הקרוב. המשמעות: ביטול רכבות הנוסעים החל בימי שישי ובמוצאי שבת הבאים ופגיעה ב-35 אלף נוסעים, רובם חיילים. הח"כים החרדים העבירו את הסיכום לאישור הרבנים. לשכת רה"מ: הרכבת אמרה ש-17 פרויקטים לא דחופים

לפי דה מרקר, נערכה היום פגישה בין נציגים זוטרים של יהדות התורה – ולא על ידי חברי הכנסת עצמם, לבין ניצן הורביץ ראש הסגל של נתניהו וכן בנוכחות בכירים במשרדי התחבורה, העבודה ורכבת ישראל, ובישיבה זו – כך לפי דה מרקר – קיבל הורוביץ את מרבית דרישות החרדים בנוגע לצמצום פעילות רכבת ישראל בשבתות.

בפגישה השתתפו אייל פיטוסי, מהנדס רכבות (נציג ש"ס) יצחק גולדקנופף, יו"ר הוועדה למען השבת (נציג ליצמן), יוסי מהילמן, מהנדס כבישים ויועץ תחבורה (נציג גפני), מוטי בבציק, ראש לשכת שר הבריאות יעקב ליצמן, ומשה ארבל רל"ש השר אריה דרעי. בנוסף, גם אורי בן נון, מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, השתתף בפגישה וייצג את "הבית היהודי" מקצועית.

לפי הסיכום, נעתר הורוביץ והורה לבטל 17 מתוך 20 המטלות שאמורה היתה רכבת ישראל לבצע בסוף השבוע הקרוב. שזה אומר, ששלוש עבודות שהוגדרו חיוניות, ושאי ביצוען עלול לסכן חיי אדם, כן יבוצעו בשבת.

מדובר בעבודות בקו המהיר לירושלים, עבודות איתות סמוך לקיבוץ החותרים ועבודות תקשורת במסילה שבין קרית מוצקין לעכו, שם כמה קל וכמה לא מפתיע, השיגה הרכבת חוות דעת מידי המשטרה שמאשררת את עמדת הרכבת כי שלושת הפרויקטים אלו זה 'פיקוח נפש'.

אמנם החכי"ם החרים סירבו גם לכך. לפי דרישה שאותה העלו מוקדם יותר השבוע חבר הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן – לא יותר כלל לרכבת לבצע עבודות תשתית בשבתות.

במהלך הפגישה שנערכה היום בלשכת הורוביץ הועלתה גם דרישה למנות "רב בורר" – אשר יכריע מדי שבוע אילו עבודות יותרו לביצוע ואילו יידחו. אלא שבמשרדי הממשלה התנגדו לכך נחרצות, בטענה כי לא יעלה על הדעת שהסמכות בנושאים מקצועיים אלה תופקע מידי הגורמים האחראים לכך, ותונח בידי רב.

כמו כן, בניגוד לפרסומים אחרים בתקשורת, החרדים לא דרשו לבטל את הנסיעות שמתקיימות במוצאי שבת (כדי להוציא רכבת נוסעים לפעולה במוצאי שבת, על עובדי הרכבת להכין כל נסיעה לפחות חמש שעות לפני שהיא יוצאת לדרך ), זאת למרות שבחלק מהשיחות הדרישה אכן עלתה, אולם היא נבלמה כמו שבאה הן על ידי לשכת ראש הממשלה והן על ידי בכירי הרכבת.

הפרסום הזה פורסם בדה מרקר, ומיד קלי הדעת החרדים, קפצו משמחה על ההישגים המדומים כי יש צמצום עבודות בשבת, וזאת במקום לבכות על שלושה מקומות שמחללים שבת בריש גלי, ועל המקומות האחרים וודאי שיש לשמוח על כל שברגע האחרון נמענה עבירה, אם כי אנו סבורים שהכל עז אחד גדול – להראות כאילו באו לקראת החרדים – ומעיקרא לא היו אמורים לחלל שם שבת.

אלא שמתברר כי הכל קשקוש אחד מוחלט.

ברכבת ישראל טענו לכולם, שאין שום סיכום חלוט על אף נושא ומסרו בתגובה ש"לפי המידע שיש בידינו כעת, דיוני ועדת המנכ"לים טרם הסתיימו וטרם סוכמו".

כמו"כ בחדשות 2 פורסם הערב כי גורמים בכירים טוענים שטרם הושגו הסכמות עם ראשי המפלגות החרדיות בנוגע לעבודות שאמורות להיערך בשבת הקרובה אך המגעים נמשכים: מדובר בכ-20 פרוייקטים המוגדרים חיוניים למשק, בהם מועסקים כ-100 עובדים. הוועדה התכנסה מספר פעמים ביומיים האחרונים, אך הדיונים נמצאים במצב בעייתי: החרדים מתבקשים לאשר באופן אקטיבי את העבודות ולא מסכימים לכך, ומנגד נתניהו לא מוכן לבטל את הפרויקט.

אז מה למעשה? היום כבר יום שישי, ומה בשבת? בנתיים הכל כרגיל! ומה עם הבטחות ראש הממשלה? כבר אמרנו לכם שכך היא דרכה של ועדה. ימשכו שנתיים של דיונים עד הבחירות. ובבחירות יצעקו לנו – יהדות התורה והשבת, תנו לנו כח לעצור את חילולי השבת. ועד אז? השבת מתחוללת בראש על חוצות. רחמנא ליצלן.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s