יותר מששמרה הרכבת שבת – טור

טור משקף על סערת השבת, שכתב כתב התחבורה של ניוז 1 עדין יוסף.

1. אני לא מוכן שיאמרו עלי שאני פוגע בשבת", אמר בנימין נתניהו לחרדים בפגישתם ה"דחופה" שהתקיימה ביום שלישי. ביבי זה לא ראש ממשלה שיתן יד לחילול שבת. אפילו כשאומרים עליו דברים רעים ברדיו שעובד בשבת הוא שומר על איפוק וממלכתיות משגר את תגובתו רק אחרי ששבת יוצאת. נראה לכם? זה פיקוח נפש

2. דרעי-ליצמן-גפני מצאו שעיר לעזאזל – מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, ודרשו את פיטוריו. אז למה ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, לא אשם בעבודות בעוקף קריות (כביש 22)? אולי כי הוא לא עוזב בעוד חודש

3. ישראל כ"ץ נזף במנכ"ל הרכבת על חילול השבת המיותר של הרחפן שתיעד את העבודות. הצ'אפחות שכ"ץ טפח (והפעם לא במלוא כובד משקלו) על גבו אחר כך בסיור משותף שקיימו לא העיד על נזיפה כלשהי. כעת השאלה היא מתי ינזוף נתניהו בשר התחבורה על זימון העיתונאים בשבת? ומתי ינזוף ישראל כ"ץ בעצמו על ההודעה שהוציא בצהרי השבת באמצעות הדוברת שלו כדי לזמן את העיתונאים והצלמים לסקר את ביקורו ברכבת השלום. כ"ץ הבולדוזר הבקיע את חומות השבת ופילס את דרכו היישר לזירת העבודות

4. מה אתם רוצים ממני? שאל שר התחבורה והפנה את הזרקור לכיוונה של משטרת ישראל. היא זו שתקבע מה פיקוח נפש ומה לא. אבל משטרת ישראל היא לכל היותר גוף מייעץ שוועדת ההיתרים במשרד העבודה תשקול אם להתחשב בדעתו. לפני כמה חודשים פנתה התנועה למדינה יהודית לרוני אלשיך, בבקשה לשים סוף לחילולי השבת בארגון בראשו הוא עומד. המפכ"ל עם הכיפה הגדולה השיב שהנושא חשוב מאוד בעיניו, אך לא נוקף אצבע בעניין. פקודות המשטרה ברורות ואוסרות פעילות לא מבצעית בשבת, מה שלא מונע מדוברות המשטרה לפרסם בעיצומה של השבת הודעות שאין להן קשר לשלום הציבור. דוברי המשטרה משגרים הודעות וואטסאפ לעיתונות בהן הם מתרברבים בהישגי המשטרה ואפילו דוברת המשטרה מגיעה במדים לדיון במהדורת ליל שבת של ערוץ 10. אישור המשטרה לעבודות בשבת נובע גם ממניעי נוחות. לתת למשטרת ישראל להחליט זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת

5. "משבר השבת" תפס את הח"כים בפגרה. אפילו במרצ ייחסו אותו למאבקי טריטוריה של החרדים, ולא תקפו. המפלגות החילוניות כולן מילאו פיהן מים, ואיש לא העז לשאול כיצד הרשה לעצמו נתניהו לבטל את העבודות שתוכננו לשבת

6. רכבת ישראל שכחה את מקומה כגוף ביצוע הכפוף למדיניות ממשלת ישראל. אין פלא אפוא שמנכ"ל רכבת ישראל מרשה להציג את הציבור הדתי ככזה שיתמוך בחילול שבת. "גם אנשים חרדים ושומרי מצוות רוצים 20 דקות אחרי צאת השבת להשתמש בשירותים שלנו, או חצי שעה לפני כניסת שבת להגיע לבקר את ההורים בנהריה ובבאר שבע, מישהו צריך לדאוג לזה", אמר צפריר. לו היו הנוסעים הדתיים יודעים שכדי להפעיל רכבת מיד בצאת השבת ולסיים את השירות בסמוך לכניסתה נדרשים מאות עובדי רכבת לחלל שבת – ספק אם היו נותנים לכך את הסכמתם. בינתיים מחבר מנכ"ל הרכבת תסריטי בלהות מתובלים שנשלחים לתקשורת. הניסיון להלך אימים על מקבלי ההחלטות אינו מקצועי גרידא. לשם כך דרוש גורם חיצוני ובלתי תלוי שיאשש או יפריך את החששות שמעלה הרכבת.

אין זו הפעם הראשונה בה רכבת ישראל מרימה את הראש כדי להכות את אדוניה. כאשר לא קיבלה היתרי עבודה לפני כחצי שנה ניגשה בחוצפתה לבג"ץ והגישה עתירה נגד שרי התחבורה והכלכלה. ויקום המלפפון ויכה את הגנן. מלבד הניראות הגרועה שיש בעניין, עצם הגשת העתירה היווה חריגה מהוראות ישנות של היועץ המשפטי לממשלה הקובעות חד-משמעית כי נגד משרד ממשלתי לא תוגש עתירה לבית המשפט על-ידי משרד ממשלתי אחר או כל גוף ממשלתי. בג"ץ, שכנראה לא היה מודע להנחיה האמורה וגם לא שמע עליה ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, היה אמור לזרוק את רכבת ישראל מכל המדרגות

7. רכבת ישראל ידעה לא מעט משברי שבת בהיסטוריה. אחד מהם היה בשנת 2007. שר התחבורה אז היה שאול מופז ושר התמ"ת אלי ישי. קבלנים שעבדו בבניית תשתיות לרכבת ישראל טענו כי משרד התמ"ת מעלים עין מעבודות המתבצעות בשבת. לדבריהם, מתקיימות בשבת גם עבודות שאינן חיוניות, וכל זאת כביכול תחת "הכשר" שנתן הרב עובדיה יוסף לשר אליהו ישי. יהדות התורה והאיחוד הלאומי לא השתכנעו באשר לנחיצות העבודות והגישו הצעת אי-אימון בגלל חילולי שבת ברכבת ישראל.

השר ישי קיים פגישה עם מנכ"ל רכבת ישראל והשניים דיברו על הקריטריונים לאישור עבודות. באותה תקופה עבדו ברכבת ישראל על מיזמי בטיחות של הפרדות מפלסיות (מפגשי כביש-מסילה). מופז וישי נועדו אף הם בלשכת שר התחבורה וסיכמו כי הפתרון לטווח הארוך למניעת חילול השבת יהיה באמצעות העסקת לא יהודים בעבודת התשתית הבטיחותיות בשבת. גורמים בענף הקבלנות שללו אז אופציה שכזו, המצריכה שינוי מבני ורגרסיה מחודשת של כל אופן הפעולה. מצב כזה, אמרו, בלתי אפשרי בענף כמו שלנו המצריך מיומנות, ולא מכשירים ביום אחד עובדים לענף. לדבריהם, מעבר לעובדה שהנושא אינו משתלם כלכלית הרי שגם הקבלנים היהודים שרוצים לנוח בשבת ייאלצו בעל-כורחם להגיע ולעמוד מקרוב על האופן בו מתבצעות העבודות. פתרון זה אפוא לא היה ישים מבחינתם, והם הגדירו אותו "מופרך". בינתיים השתנו כמה דברים: רכבת ישראל מעסיקה 240 עובדים דרוזים ובכוונתה לגייס בקרוב עוד 40 עובדים בדואים

8. אבי בר-אלי מ"דה-מרקר" פרסם ידיעה כוזבת ומתובלת בהסתה שכותרתה "נתניהו נכנע לחרדים: יבטל נסיעות רכבת בסופי שבוע". למרות שמדובר בנפיחה עיתונאית אצו ככלבלבים להריח ולצטט את השטות הזו, וחברי הכנסת ממרצ ומהמחנה הציוני מיהרו לגנות ולטעון שנתניהו פוגע בחיילים המסכנים. לשכת ראש הממשלה הכחישה את הפרסום השקרי. אל תתפלאו אם אחר כך יבואו השקרנים, המסיתים והמגַנים ויטענו שרק בזכות הגינויים שלהם – ביבי התקפל.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s