מעשה שהיה, ובשורה טובה – "המסלול החרדי בסכנת קריסה"

מעשה שהיה, ובשורה טובה – "המסלול החרדי בסכנת קריסה"

היה היתה אשה שלא עלינו נפלה לקשר עם ערבי…

– גדולי ישראל הורו שחייבים לתרום ל"יד לאחים" כדי להציל אותה.

אחרי שהצילו את האשא מערבי. היא הרתה וביקשה להפיל….

– גדולי ישראל הורו שחייבים לתרום ל"אגודת אפרת" שיצילו את העובר.

אחרי שהצילו את העובר הוא גדל ונהיה בן שלוש.

– גדולי ישראל הורו שחיבים לתרום ל"קרן ההסעות כדי שיוכל להתחנך ב"חינוך התורני".

אחרי שגדל הילד ונהיה בר מצווה.

– גדולי ישראל הורו שחייבים לתרום ל"לב לאחים" כדי שיוכל ללמוד ב"מתיבתא"

אחרי שלמד ב"מתיבתא" וגדל לגיל ישי"ג

גדולי ישראל הורו שחייבים להתייצב.

כשהוא התייצב אמרו לו שמורידים לו את המעמד כי הוא חלש, ורצה להיות עריק.

– גדולי ישראל אמרו: בשביל מה גידלנו אותך….? בשביל שתמלא לנו את היעדים.

"המסלול החרדי בסכנת קריסה"

פרש בזעם משח"ר: "שירות עם נשים, לא מקפידים על כשרות"

בכיר בשח"ר כחול, שנמנה על דור המייסדים של המסלול, פרש לאחרונה מצה"ל ותקף את הזלזול של הגורמים בצבא בצרכי החיילים החרדים. "חיילים נאלצים לחיות שבועות רק משימורי טונה" (חדשות)

חיים אבני
|
ל' בניסן תשעו 21:36 08.05.16

icon_pr.jpg
icon_fb.jpgicon_tw.jpgicon_gp.jpgתגיות: שח"ר כחול, גיוס חרדים, צה"ל, נשים, כשרות

חיילי שח"ר, אילוסטרציה - פרש בזעם משח"ר: "שירות עם נשים, לא מקפידים על כשרות"חיילי שח"ר, אילוסטרציה (צילום: חיים פרידג', דו"צ)

אאא

"שח"ר כחול לא מתאים לחרדים במתכונתו הנוכחית": חודשים ספורים לאחר שפרש מצה"ל, בכיר במסלול שח"ר כחול שנמנה על דור המייסדים של המסלול החרדי, תוקף את היחידה בה החל את שירותו והפך בהמשך לאחד הבכירים בה. לדבריו, היחידה איבדה את הדרך ואיננה מתאימה כיום לאברכים חרדים.

לדבריו, הוא החליט לפרוש לפני כחודשיים לאחר שהבין כי בצה"ל מזלזלים בצרכים החרדים הייחודיים ולא אוכפים את מה שהם – המגייסים, הבטיחו לאברכים, ברמה שפוגעת משמעותית באורח החיים של המתגייסים. לדבריו, מדובר בזלזול מצד בכירים ביותר שהחליטו כי "את נהלי שח"ר לא חייבים לאכוף".

הבכיר חושף כי בעוד המגייסים מתחייבים בפני האברכים שהם מגייסים לצה"ל כמו גם בפני הרבנים והאדמו"רים שתומכים תמיכה שקטה בפרויקטים כי נשים לא ישרתו באותן יחידות בהם משרתים האברכים, בחלק מהיחידות ברחבי הארץ – כך לטענתו – מוצאים האברכים את עצמם עובדים כתף אל כתף עם חיילות חילוניות. גם תלונות בנושא לגורמים הבכירים בחיל האוויר לא נענו ברצינות.

הבעיות: כשרות, שירות עם נשים וקיצוץ תקנים

לדבריו, כבר בטירונות שעוברים האברכים, בה הם אינם יכולים להשתחרר לביתם, צה"ל לא מספק להם מזון בכשרות מהודרת. "החיילים נאלצים לחיות במשך שבועות רק משימורי טונה, כשחלקם אפילו לא סומכים על הכשר הירקות בצה"ל", אומר הגורם.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום: פלאש 90)הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום: פלאש 90)

בהמשך, כך לדבריו, לאחר שהחיילים משובצים ביחידות ברחבי הארץ, לא ניתן להם מענה לארחות בוקר וצהריים. "אמנם לא מדובר בבשר, אך הרבה אברכים לא סומכים על הכשר הרבנים הצבאיים לירקות ולבישול במקום, ולא ניתן להם כל מענה" הוא מספר.

לטענתו, רק לפני כשנה החלו להציע לחיילי שח"ר מנות בשריות כשרות בכשרות מהדרין, אלא שלדבריו רק בבסיסים גדולים האוכל הכשר שמגיע ארוז מוצע לחיילים החרדים. "בבסיסים בהם אין הרבה חרדים המפקדים לא דואגים להכניס בכלל את המנות הארוזות בהכשר המהודר".

הבכיר מוסיף כי גם בנושא שיעורי התורה ישנה הזנחה מצד צה"ל, "אנחנו קבענו לאחר התייעצות עם רבנים כי כל חייל ישמע שיעורי תורה שעה ביום. בפועל, מפקדים עושים 'מסחרה' עם השיעורים, הם אומרים לחיילים 'אנחנו נרשה לכם לאחר בשעה לבסיס ואתם לא תתלוננו על כך שאין שיעורים'", הוא אומר. לדבריו, גם במהלך תרגילים גדולים לא ניתן כל מענה לדרישת הלימודים של החיילים.

הבכיר מוסיף ואומר כי אמנם ניתן למצוא פתרונות לחלק מהטענות שעלו, אך לטענתו העובדה שהבעיות הללו קיימות, והעובדה כי רמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר שריכז את התלונות פוטר לאחר שהתקן שלו קוצץ, מעידות לדבריו כי צה"ל לא לוקח ברצינות את הדברים. "אם היה ברור שהנקודות הללו הן עקרונות שלא ניתן לעבור עליהם בדיוק כמו פקודות אחרות בצה"ל, הדברים האלו לא היו קורים, בוודאות" הוא אומר.

גורמים הקשורים לשח"ר כחול: "נתוני הגיוס צנחו"

הבכיר מספר כי ההחלטה על פרישתו מצה"ל וזניחת הפרויקט שהוא ניהל הלכה למעשה והיה תומך נלהב שלו, הגיעה לאחר שעלה להתייעץ עם רבו, זאת לאחר שרמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר רס"ן נתן חנינה, פוטר לאחר שבמטה חיל האוויר החליטו כי אין צורך בתקן הזה.

"גם בתקופה של הרמ"ד היו תקלות קשות ואי סדרים שנבעו מכך שצה"ל פשוט לא אוכף את הנהלים, אך מאז שהרמ"ד עזב הטענות עלו בכמאה אחוזים מאחר שאין מי שירכז אותם וכל מפקד מתנהל איך שהוא מבין ולא מבין את החרדים", אומר הבכיר ומוסיף כי נכון לעתה, לידיעתו, שוקלים בצה"ל לבטל גם את התקן של רב שח"ר כחול, הרב שמשון קליין.

לאחר שהודיע למפקדיו לפני כמספר חודשים על פרישה מהחיל בעקבות הליקויים, ביקשו ממנו מפקדיו להישאר עוד מספר חודשים עד שימצא לו מחליף. אלא שגם לאחר חודשיים, כשהודיע למפקדיו כי הוא מסיים באופן סופי את תפקידו, לא נמצא לו מחליף חרדי ואת מקומו תפס חייל מהציבור הכללי שככל הנראה לא מכיר היטב את הצרכים היחודיים של החיילים החרדים.

חיילים חרדים, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)חיילים חרדים, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

גורמים המעורים בנושא מספרים ל"כיכר השבת" על צניחה של עשרות אחוזים בגיוס למסלול שח"ר כחול, גם הם טוענים כי העובדה שהתכנית לא מנוהלת על ידי חרדים יחד עם הקיצוצים האחרונים, הם אלו שגרמו לצניחה שהם מגדירים "חסרת תקדים".

הגורם שפרש משח"ר כחול אמר לאחרונה כי הוא חושש מקריסת התכנית. הוא מסרב אמנם להתייחס לצניחת אחוזי הגיוס לפרויקט, אך אמר כי "אם צה"ל לא ישנה את הנהלים יש חשש ממשי להמשך פרויקט שח"ר בחיל האוויר". לדבריו, "מדובר בפרויקט חשוב שמקנה לחרדים כלים מקצועיים ברמה גבוהה ביותר ותורם לצה"ל את כוח האדם האיכותי", דווקא בגלל זה, הוא חושש כי הפרויקט בעל הפוטנציאל הגבוה יתרסק בגלל חוסר התאמה לחרדים.

icon-envelope-tick-round-orange-v1.png בלי וירוסים. www.avast.com

כתיבת תגובה