ההשתוללות המבישה של 'דגל הפשרה' למען חוק הגיוס

פרסום ראשון: כינוס ראשי ישיבות ורבנים שלא צפוי להתקיים ביום חמישי בביתו של הגר"ח קנייבסקי – במטרה להביע תמיכה בחוק השמד הנורא לגיוס בני ישיבות. מר גפני וחבר מרעיו פועלים לגייס ולהפחיד ראשי ישיבות ככל היותר. וכן חשיפה: האם הדחף של מר גפני ואנשי דגל התורה למכור את עולם התורה ולתמוך בכל הכח בחוק הגיוס – קשור בדיל עם ליברמן על הבחירות בירושלים ותמיכה במשה ליאון? והאם זה גם מה שהביא את מאיר פרוש ללחום חריף נגד החוק? כנראה שכן.

קו במערכה חושף גם את כל ההתפתחויות בנושא חוק הגיוס הנוראי: ר' בערל פוברסקי בזקנותו המופלגת מצא לנכון להיות התומך בגיוס – והחליט לצלצל לאדמורי"ם בבקשה לחזור בהם. כמו"כ הראי"ה סאלוויציק מביע התנגדות לחוק, ואיזה קידום הובטח לר' ברוך מרדכי אזרחי בתמורה למכתב האומלל שהוא יכתוב?!!

גובר ההלם בציבור החרדי בכל רחבי העולם ועל כל פלגיו מהמלחמת קודש שהידרדרו אליו בדגל הפשרה והמרידה בתורה – הם ורבניהם, שלא רק שהם מוכנים להסכים לאותו חוק הרסני ונוראי של שמד וחורבן הדת, לא רק שהם אלו שתמכו בו לאורך כל הדרך ובשיתוף פעולה מחריד הם נתנו לו גב, אלא הם פתחו במלחמה וטרור כלפי רבני אגודת ישראל שהשכילו על פניו להתנגד לחוק הנורא והאיום. לצורך העניין החלו לעשות שימוש בהגר"ח קנייבסקי – שאיש לא חולק על העובדה שהוא אינו כלל וכלל יודע מה כתוב בחוק, כדי ללחוץ על אדמור"י אגודת ישראל לחזור בהם.

לאחר יומיים ללא מהדורה כאן בקו – מפני סיבות שונות – הבה ונסכם בקצרה שוב את המתחולל בנושא הלב של עם ישראל – חוק השמד הנורא.

חוק הגיוס הוצג לראווה ביום שלישי בערב. כבר אז היו כמה דברים ברורים מאוד: החוק מגביר את היעדים לגיוס בני ישיבות, החוק כולל סנקציות קשות על הישיבות הקדושות – כאשר הנגיעה לממון פסלה אף את משה ואהרן מלדון, ולב מי יוכל לומר ולהעיד שהכסף לא יענה את הכל. כאשר תעלה שאלה אם להפקיר ולגייס בחור קצת חלש ואם לא הישיבות יפסידו מליוני שקלים או להאבק עליו – למישהו יש ספק מה תהיה ההכרעה אצל כל אלו שכבר היום עוד לפני סנקציות כלכליות מגלים הפקרות מוחלטת כלפי כל דבר שבקדושה ועל חוקי שמד באופן נורא!! כמו"כ החוק קובע באופן ברור יעד, שתוך שלוש שנים אם לא עומדים ביעדי גיוס כך וכך, החוק בטל וכולם חייבים בגיוס – במלים אחרות – סנקציות פליליות.

פרסום טיוטת החוק התקבלה בשתיקה מצד החרדים. חוץ ממוזס שרץ לצעוק תחת כל מיקרופון כמה חוק הנורא – אבל איש לא באמת חושב שאחרי שמוזס אמר יש בזה משהו שמייצג, אז מוזס אמר אז מה, כמו"כ מאיר פרוש שגילה לפתע קו תקיף מאוד כנגד, חוץ מזה הייתה שתיקה מוחלטת.

ההערכות היו, שגם אם החרדים לא יתמכו ולא יגלו תמיכה, או אפילו יגלו התנגדות, הם יתנו לחוק לעבור ברוב קולות של חילונים ערבים ודלי"ם, ואח"כ יגידו העיקר יש חוק וזה לא חוק שעליו פורשים מהקואליציה, ובפרט שזה מחוייב מכח הבג"ץ.

ההפתעה הגדולה הגיע ביום חמישי בשבוע שעבר, כאשר המועצת של אגודה התכנסה, ואמנם לפי הידוע לנו – אין החלטה רשמית כתובה, אבל לפי כל העדויות והדיווחים, המועצת החליטה שיש לדרוש שינויים, ואלם לא אזי לפרוש מהקואצליה.

אלא שלא באמת התרגשנו יותר מידי. ההערכה הייתה ועודנה, שמקסימום יעשו שינויים קוסמטיים, או שאפילו אם יתנגדו, החוק יעבור בלי החרדים ועל אף התנגדותם, ואח"כ יהיה מספיק תירוצים למה לא באמת צריך לפרוש מהממשלה הכי טובה לכיסאות החרדים.

אך כאן חלה תפנית שהדהימה את הציבור החרדי בעולם כולו. אם חשבנו שבדגל התורה יסתפקו בהתנגדות רפה, או לכל היותר בהימנעות כל שהיא, הרי שההיפך הוא מה שקרה. בדגל הפשרה ומחריבי התורה, החלו בפעילות שיא ומלחמה של ממש בעד החוק – וכנגד אדמור"י אגודת ישראל שהחליטו להתנגד לחוק.

בתחילה ניסו אף באגודת ישראל להגיב. היה זה הגאון רבי משה ברזובסקי, בנו של האדמו"ר מסלונים, שפנה בתמימות אל כמה מראשי הישיבות הליטאיות – כאלו שכביכול יש להם השפעה, בניסיון לשכנעם לפעול נגד תזכיר חוק הגיוס של משרד הביטחון.

הרב ברזובסקי, פנה בין היתר אל ר' דוד כהן, ר' ברוך סולובייצ'יק ור' משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה, במטרה להסביר להם את עמדת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. לדברי הגר"מ ברזובסקי, מועצת גדולי התורה החסידית מביעה חשש מעניין המכסות, כאשר הישיבות הופכות ל"ספקים" של תלמידים עבור יעדי הגיוס של צה"ל. בנוסף, העלה הרב ברזובסקי חשש מפני הסנקציות הכלכליות, וכן מהעובדה שכשהחוק יתבטל – באם לא יעמדו ביעדים, הרי שכלל בני הישיבות יחוייבו בגיוס בכפיה.

הרב ברזובסקי הסביר כי הבעיה העיקרית היא ההסכמה מראש על כך שעוד כמה שנים, אם לא עמדו ביעדים, החוק פוקע ובני הישיבות נהפכים לעריקים. "מי יכול לקחת אחריות ולחתום עכשיו חוזה ארוך טווח?", תהה הרב ברזובסקי שציין כי כאשר נערכה הפגנת המיליון על חוק הגיוס של לפיד, גם היא מדובר על עוד שלוש שנים ואילוכ עת מדובר על עוד שש שנים, אך העיקרון הוא אותו דבר.

לדבריו של הרב ברזובסקי הרב שטינמן זצ"ל הציב בזמנו שני תנאים שיהיו קו אדום בנושא חוק הגיוס. הראשון, שלא תהיה הגבלה על מכסת הלומדים, והשניה, שלא יהיו סנקציות פליליות. כעת, בחוק החדש, אם אין עמידה ביעדים – פוקעת הזכות של לימוד התורה לבני ישיבות והם נהפכים לעריקים, שזה אומר סנקציות פליליות. "לזה אי אפשר להסכים מראש", הסביר הרב ברזובסקי.

עם זאת גורמים שהיו מעורים בנעשה בכינוס המועצת החסידית אומרים כי מי שהוביל את הקו התקיף בישיבה היה דווקא האדמו"ר מגור ולא האדמו"ר מסלונים כפי שנטען, כאשר הוא גם זה שביקש שמאיר פרוש ייכנס לבד.

כמו"כ במהלך הימים שחולפים, ממשיך מוזס להיות היחיד כמעט שמדבר תחת כל מיקרופון ולתקוף את החוק, אבל כאמור את מוזס איש לא סופר.

אך כאן החלו בדגל התורה במתקפה חסרת תקדים בעד החוק. הדבר היכה בהלם את כולם. לא רק שהם לא מתנגדים אף לא בצורה רפה, לא רק שהם לא נמענים, עוד ללחום בכל הכח בעד אותו חוק שמד נורא.

אתמול יום שני נערכה ישיבת סיעה סוערת במיוחד בתוככי יהדות התורה, כאשר ב'דגל הפשרה' תקפו את 'אגודת ישראל' על כך שנעשים פעילויות בנושא הרגיש ללא תיאום עימם. במהלך הישיבה נשמעו צעקות רמות מחדר הדיונים כאשר חברי הכנסת של 'דגל התורה' טענו כי בעניין כה רגיש יש לפעול יחד, במשותף, על מנת להגיע לתוצאה הרצויה מבחינת השמירה על עולם התורה והישיבות.

חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב הביעו גם כעס על הראיונות של ח"כ מנחם אליעזר מוזס בימים האחרונים בכלי התקשורת בנושא הגיוס והמתקפה על החוק. מוזס בתגובה הבהיר כי מדובר בעמדת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, וכי הוא עושה את תפקידו נאמנה להסביר את העמדה של גדולי הדור החסידיים לעם ישראל.

"חשוב שכולם יידעו שעולם הישיבות הוא לא תחנת אספקה של בחורים לצה"ל", אמר מוזס והצהיר כי "כשאתם ב'דגל התורה' תקבלו החלטה, תסבירו זאת לכל העולם ואף אחד לא יבוא אליכם בטענות".

ולפתע הפך מר גפני לדואג לבחורי הישיבות. מה יקרה – שאל מר גפני – עם תלמידי הישיבות שייעצרו חלילה בעשרת ימי תשובה אחרי פקיעת החוק על ידי בג"ץ כשאז הם ייהפכו לעריקים. "יש לכם פתרון?", שאל גפני את סגן שר החינוך מאיר פרוש. פרוש השיב כי אחרי פקיעת חוק טל גם היה מצב של אי בהירות במשך שנתיים ולא קרה שום דבר שלילי מכך.

בימים האחרונים החלו בדגל התורה במתקפה חסרת תקדים מול האדמורי"ם של אגודה. היום הגיעו מר גפני ואבי רובנשטיין, שני פרחחים שאחד מהם הרי כבר צולם מעטיר באושר אות גבורה לשוטר חרד"ק, אל האדמורי"ם מבעלז ווינזיץ במטרה ללחוץ עלים לחזור בהם. כמו"כ הם עולים לראשי ישיבות במטרה לזמנם לכינוס מאה פראקים להתיר את חוק השמד הנורא ולהביא לתמיכתו. מנגד גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אל מעונו של הרבי מבעלזא בטלז סטון בנושא תזכיר חוק הגיוס. לקו במערכה נאמר כי ר' בערל פוברסקי הוא בכבודו ובעצמו – מנסה למלאות מקומו של עמיתו הגריג"א היושב שבעה, ומצלצל לאדמורי"ם לומר להם בשם הגר"ח שהחוק צריך לעבור.

וכאן הבן שואל: מה ראה מר גפני על ככה ומה בער לו לצאת למלחמה על מנת להביא לתמיכה בחוק. הרי החוק יעבור בכל מקרה. ברוב קולות – זאת אחרי שלפיד אמר שהוא יתמוך בחוק הדומה להפליא לחוק שלו. הערבים גם יתמכו. אז החוק יעבור בכל מקרה. ואת"ל שהוא חושש מאחרי שהחוק יעבור שהם יפרשו מהממשלה, נו באמת. הלא מר גפני לא כזה נאיבי. עד אז או משיח יבוא או הממשלה מילא תיפול. בכל מקרה לא נראה שהם כ"כ מהר ימהרו לפרוש, ובוודאי שלא עכשיו הזמן ללחום על כך, אז מה מביא את המקולקל מר גפני להילחם על כך כ"כ??

התשובה כנראה טמונה בדיל ליאון את הגיוס. כפי שדווח לא אחת, וזכה להכחשה כ"כ נזעמת ונחרצת של מר גפני שזה הוכיח שאכן יש דברים בגו. ליברמן יגיש חוק גיוס שיזכה לתמיכת החרדים, ותמורה לזו הם יבחרו במשה ליאון. ליברמן חייב בשביל זה שיאמרו שהחוק טוב לחרדים – כי אחרת הוא נשאר אויב החרדים שליאון הוא איש שלו שיהיה קשה לתמוך בו. כדי להוריד את הצל מעל ליאון, ולקיים את דיל דגל את ליאון, חייבים בדגל כבר עכשיו לתמוך בחוק הגיוס. התנגדות או הימנעות, משאירה שוב את ליברמן כאיש הרע לחרדים.

והאם זה הסיבה של מאיר פרוש שהוא כ"כ מתנגד לחוק ופועל לתוקע את ליברמן כרע לחרדים ולהביא לתמיכה באנשי שלומו – כמר יוסי דייטש? הכל יכול להיות, אבל לא באנו לקרר. כל זמן שפרוש נלחם נגד חוק הגיוס, חייבים לעודדו ולתת לו כתף. גם אם זה שלא לשמה כעת.

ובנתיים נמשכים הקרבות מתחת לשולחן כל העת. בדגל מצאו את הרב בחדש שיכתוב מכתבים שיגבו אותם. מדובר בר' ברוך מרדכי אזרחי, שאנחנו אומרים לכם בהתחייבות שהוא לא עבר על החוק, ששיגר מכתב לחברי הכנסת של 'דגל התורה', משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, בנושא חוק הגיוס.

במכתבו, כותב הרב אזרחי לח"כים: "אחזור ואציע ואבקש, בעקבות פגישתנו בנושא הצעת חוק הגיוס, להצהיר קבל עם ועדה, בכל מקום אפשרי, כולל בין כתלי הכנסת, ששום דבר לא יעמוד בפנינו להגדיל תורה ולהאדירה, ולא יעלה כלל על הדעת, כי יש בכוח תקציבים וממון להעבירנו על דעתנו ודתנו ח"ו, ולהעלים עין, אפילו מאחד, אשר יקליש את עמידתו על משמר תורתנו הקדושה. כל לחץ תקציבי, לא ירתיענו מלמלא את משימת הקודש שלנו, להגדיל תורה ולהאדירה, ושום סנקציה לא תוכל לנו בעה"י".

עוד כתב הרב אזרחי כי "הדברים צריכים להישמע בבהירות וברירות, כהחלטה נחושה של כל היהדות החרדית מקצה לקצה. הגם שאין ספק, כי כל העניין הזה של סנקציות כאלה ואחרות, הוא מעליב, פוגע ומזלזל, ואין לוותר על ביטולו, אף על פי כן, חייבים להבהיר את אמת דרכנו וחיוניות נשמת רוח אפינו. כי מה ערך יש לו לתקציב כולו, מול עוצם תוקף יסוד קיומו של כלל ישראל. לסנקציות אלה ואחרות, אין שום השפעה על מהלך שמירת יסוד היסודות של קיום עם ישראל".

לסיום הוא כותב כי "יש להבהיר בקול נמרץ ובוטח, ואפילו מוחה, במי שיעלה על דעתו כי יצליח להרבות משתמטים מחובתם התורתית, ולו אחד מהם, וכזאת הנחני רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זיע"א זצוקללה"ה".

המכתב המצחיק מזכיר את דברי הגריג"א בזמנו שיש לומר לגננות שלא יכנעו למשרד החינוך כי פרנסה מן השמיים. הדברים כבר גרמו אז לגיחוך רב. כמו גם פה. חברי הכנסת תפקידם יהיה להיות דברנים ולומר שהכסף לא יפתה אף אחד. בדיחת השנה. גומרים שונים אומרים לנו כי בתמורה למכתב הובטח לר' ברוך מרדכי שיישב לצידו של הגר"ח קנייבסקי בכינוס ביום חמישי.

מאידך נודע לקו במערכה כי הראי"ה סאלוויציק, שכסדר התלוצץ מכל נושא חוק הגיוס, החל לפתע משנה את עורו, והביע התנגדות נחרצת לחוק זה, ואף שלח את מאיר פרוש לפעול לשכנע כמה רבנים להתנגד לחוק. ויש אומרים, שאחרי פטירתו של רבינו הקדוש מרן ראש הישיבה זי"ע, יכול הראי"ה סאלוויציק לחזור להיות הקנאי של העולם החרדי – וכפי שהיה בעבר, ואינו צריך להתקנאות ברבינו זצוק"ל – שכביכול גנב לו את הכל.

כתיבת תגובה