סיקור ותמונות מעצרת הרבבות אמש בניו יורק

הצלחה רבה לכנס האדיר אמש בניו יורק * למרות נסיונות ההתנכלות לכנס נרשמה התענינות רבה בכל העולם * כלי תקשורת רבים העבירו את האירוע בשידור חי לכל רחבי העולם * הוכח: גדולי ישראל לא יכנעו ללחצים ויאבקו בכל כוחם על דם לבה של היהדות החרדית * במקביל כתבו גדולי ישראל הספרדים בארץ מכתב בו הם קובלים על נסיונות הצבא לשטות בבחורים ספרדים ולגייסם לצבא.

המסקנות הראשוניות מכינוס הרבבות בארה"ב: החזית הרחבה שהתגבשה לאחרונה בענין "גזירת הגיוס" באה לידי ביטוי גם בארוע הגדול שהתקיים באיצטדיון במונסי.

המאמצים האינטנסיביים שהושקעו בשבוע האחרון כדי לסכל את הצלחת העצרת, לא עלו יפה. הציבור החרדי בארה"ב הצביע ברגליו והמונה האלקטרוני שמוצב בכניסות לאיצטדיון מנה 26 אלף משתתפים.

גם הנסיון לשוות לכינוס אופי של ארוע סאטמרי פנימי, לא עמד במבחן המציאות. זקן ראשי הישיבות וחברי מועצת גדולי התורה בארה"ב, הגר"א שכטר שליט"א, השתתף בכינוס ונשא בו נאום תקיף נגד חוק הגיוס. הדבר נחשב צעד נדיר מבחינת ראש ישיבת רבינו חיים ברלין שיצא מגדרו הפעם, כי מעטים הארועים הפומביים בהם הגר"א שכטר שליט"א נושא דבריו. תלמידיו ציינו אמש כי גם בועידות השנתיות של אגו"י הוא ממעט לנאום בפומבי.

הפתעה נוספת: הגר"א פלדמן שליט"א, שנמצא עתה בארץ לרגל נישואי נכדתו, הביע הזדהות באמצעות מכתב ברכה ששיגר לארוע. הגר"א פלדמן, ראש ישיבת נר ישראל בבלטימור, נחשב אף הוא מבכירי המועצת בארה"ב. בנוסף הוא נמנה על החותמים במכתב הידוע שבו פנו גדולי התורה מארה"ב לגדולי התורה וראשי הישיבות בישראל ושטחו בפניהם שורה של שאלות בענין הגיוס.

מתברר שלמרות המאמצים לשכנע את החותמים לחזור בהם מהמסר של המכתב ושלא לעסוק עוד בענין הגיוס, הם עומדים בדעתם ונחושים להביע עמדתם המביעה דאגה מהמצב השורר בישראל.

הדבר בא לידי ביטוי גם בהשתתפותו של האדמו"ר מפעשווארסק שהגיע מאנטוורפן שבבלגיה. מדובר באחד מחשובי האדמו"רים שיש לו השפעה משמעותית על כלל החוגים החסידיים. בנוסף, מדובר בצעד המתפרש כהחלטה אקטיבית שבה ביקש האדמו"ר מפעשווארסק להוכיח כי לא השתכנע מהמכתב ששיגר אליו בשבוע שעבר ראש ישיבת סלובדקה הגר"ד לנדא.

כזכור, ראש ישיבת סלובדקה כתב במכתבו דברים נחרצים וטען כי ביחס לכל "הדיבורים והמעשים הקשורים לענייני גיוס בני ישיבות, ראוי למעשה שיהיה שקט ולא ידברו, ולא יעשו פעולות מלחמה והתגרויות, כי המצב כעת בעצמותו אין בו שינוי לרעה מאשר מקודם ואדרבא. ומי יודע מה יוכל לקרוא חלילה לכל עולם התורה בארה"ק, על ידי דרכים ופעולות חדשות".

הצוות שניהל את קרב הבלימה מול החזית המתגבשת בחו"ל, הביע תקוה כי המכתב ימנע את השתתפותו של האדמו"ר בעצרת. אך למרות זאת, כאמור, האדמו"ר מפעשווארסק הופיע בכינוס והעניק גיבוי פומבי למאבק נגד חוק הגיוס.

בארוע השתתפו ונשאו דברים אדמו"רים חשובים בארה"ב, וכן דוברים ליטאיים בכירים, כמו הגרי"י קלמנוביץ שהשמיע דבריו בשידור מישראל והגרש"א לוין שהגיע במיוחד מארגנטינה. כן נשאו דברים בשידור מישראל גאב"ד העדה החרדית הגרי"י וייס והגרי"מ שכטר.

הדוברים גם מתחו ביקורת קשה על מה שכינו "נסיונות ההשתקה של גזירת הגיוס" והאשימו חוגים חרדיים שמנסים לחפות על הבעיות הקשות הקיימות, לטענתם, בשל חוק הגיוס. כמה מהם מחו נגד "נסיונות הדיכוי של השלטון הנוהג כמו תקופת סטאלין ברוסיה" וציינו את הפוגרומים והאלימות הקשה של המשטרה בשכונת מאה שערים וכן את המעצרים של בכירי עתון הפלס לפני מספר שבועות "רק משום שזהו העתון היחיד בישראל שבוקע את חומת השתיקה ומוחה נגד גזירת הגיוס".

כפי שנראה, הפולמוס שהתלהט לאחרונה בנושא הגיוס, לא יירד מסדר היום בזמן הקרוב והעימותים הפנימיים בנושא זה ימשיכו להסעיר את הציבור החרדי.

​המכשיר קובע 26060 נכנסו לאולם מצורף צילום מהמכשיר
כמו"כ מצורף מכתב הרבנים הספרדים

כתיבת תגובה